سرویس چوب
چگونه وسایل چوبی منزل را تمیز کنیم؟

وسایل چوبی بعد از مدتی درخشندگی و تازگی خود را از دست می دهند که باید برای پیشگیری از این مشکل با روش های مناسب مراقبت و تمیزکردن وسایل چوبی آشنا شوید.

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که مبلمان و وسایل چوبی منزل خود را در مقابل نور خورشید ، منابع گرما و رطوبت محافظت کنید. این عوامل به خشک شدن یا بید زدن و رنگ پریده شدن چوب منجر می شوند، پس مرحله اول پیش از برق انداختن وسایل چوبی نگهداری مناسب آن هاست.

اولین گام گردگیری

سعی کنید گرد و غبار روی وسایل را با یک دستمالی بگیرید.فراموش نکنید که استفاده از پارچه‌های زبر سطح چوبی مورد نظر شما را خراش خواهد داد پس آن‌ها را فراموش کنید و از پارچه های نرم و بدون پرز استفاده کنید.

پیدا کردن روش مناسب برای تمیز کردن

برای مثال اگر لکه های سفیدی روی چوب دیدید، با مقداری کمی خمیردندان آن ها را پاک کنید.  توصیه می شود پروسه تمیز کردن وسایل چوبی را حداقل دو یا سه ساعت قبل از استفاده مجدد از آنها شروع کنید. مثلا شب ها وقتی قرار نیست برای زمان طولانی از مبل یا کمد چوبی استفاده شود، بهترین موقع برای شروع تمیز کاری وسایل چوبی است

استفاده از روغن های تمیز کننده

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای تمیزکردن چوب استفاده از شوینده‌های روغنی است. شوینده‌های مایع می‌تواند بسیار قوی باشد، درحالی‌‌که شوینده‌های روغنی دارای مواد محافظت‌کننده هستند. دقت کنید که بیشتر روغن‌ها از مواد معدنی تشکیل شده‌اند، هرچند روغن‌‌های گیاهی هم وجود دارند.

اشتباهات رایج در تمیزکردن وسایل چوبی

  یکی از اشتباهات رایج در تمیزکردن وسایل چوبی ریختن یا اسپری‌کردن مستقیم ماده شوینده روی وسیله است. چیزی که می‌تواند رنگ و جلای چوب را از بین ببرد و از خود لکه به جا بگذارد. اما ریختن شوینده روی دستمال باعث می‌شود مطمئن باشید شوینده را به‌طور یکنواخت روی سطح چوب پخش می‌کنید.

ترکیب روغن زیتون و لیمو

این یکی از روش های مرسوم مورد استفاده برای مبلمان چوبی است ، باعث می شود چوب واقعا براق و درخشان باشد، از جمله مبلمان که قبلا روغن زده شده است.تنها کاری که باید انجام دهید این است مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید، و روی مبل بمالید ، و بگذارید خشک شود .

نکاتی مهم و کاربردی برای مراقبت از وسایل چوبی در منزل

  • اگر در منزل خود دستگاه بخارشوی دارید می توانید از آن برای تمیز کردن لوازم چوبی خانه از جمله مبلمان و میز و صندلی های ناهار خوری استفاده نمایید. بخار آب نه تنها گرد و غبار را از روی وسایل چوبی پاک خواهد نمود بلکه جلا و شفافیت چشمگیری به این نوع از وسایل خواهد بخشید.
  • برای تمیز کردن کابینت های چوبی استفاده ازنصف محلول سرکه ونصف آب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
  • اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است هیچ وقت با یک کارد یا تیغ و نظایر آن به جان آن نیفتید چرا که با این عمل به لوازم چوبی شما آسیب وارد می آورد. در چنین مواقعی بهتر است از هر نوع روغن های مایع کمک بگیرید به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه ای صبر کنید سپس با پارچه نرمی مالش دهید و این عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.
  • اگر روی وسایل چوبی خانه شما لکه‌ای افتاده که پاک نمی‌شود یا اگر چوب‌ها خراشیدگی دارند، می‌توانید یک فنجان روغن زیتون را با آب نصف لیموترش مخلوط کنید و آن را با یک دستمال روی چوب بمالید. بعد از چند بار کشیدن دستمال روی چوب، لکه‌ها و خراش‌ها محو خواهند شد.